torstai 19. helmikuuta 2015

Ekomatkailua pyöräillen uljaassa Gotlannissa

Matkakuumettako?

Näin kevään lähetessä on taas aika miettiä tulevan kesän lomaa. Sitä alkaa suunnittelemaan matkaa. Kaipailee kokemuksia muualla kuin arjen ympyröissä. Matkan ei kuitenkaan tarvitse olla lomareissu kauas kaukomaille, jotta kokisi jotain uutta ja jännittävää, sillä aivan läheltä löytyy mahtavia, ennen näkemättömiä paikkoja, jotka tarjoavat ainutlaatuisia kokemuksia ja nähtävyyksiä.

Visbyn kauniita vanhoja rakennuksia

Tässä pientä kuumeennostatusta: kesän 2014 ekomatkamme suuntasimme Gotlantiin (Ruotsin saarelle). Matkan toteutimme loppukesästä, elokuun puolivälin tienoilla, jolloin turistisesonki oli jo mennyt ohi.

-----------------------------------------------------------------------------------------
MATKAPÄIVÄKIRJA

1. päivä

Matkasimme Helsingistä laivalla kohti Tukholmaa.

2. päivä

Aamulla Tukholmassa. Otimme junan Nynäshamniin, mistä lähti lauttamme Visbyyn, Gotlannin pääkaupunkiin. Laiva saapui Visbyyn keskiyöllä. Etsimme läheisen leirintäalueen, pystytimme teltan ja yövyimme siinä.

3. päivä (ensimmäinen pyöräilypäivä)

Aamu valkeni aurinkoisesti. Vuokrasimme pyörät Visbystä (noin 40 euroa per pyörä neljäksi päiväksi, josta käytimme kolme ja tavaralaukku sisältyi hintaan). Kävimme ensimmäisen matkapäivän kunniaksi syömässä letut paikallisessa kahvilassa. Aloitimme pyöräilymme ensin pienellä koukkauksella etelään, Högklintille (kuva: toinen kollaasikuvarivi, neljäs kuva). Näimme peltoja ja lampaita laiduntamassa. Liikenne ei tuntunut ruuhkaiselta ja teiden varsilla oli hyvä pyöräillä, vaikka itse pyöräväylä oli kapea. Erityisen positiivisia asioita ovat hyvin merkityt pyörätiet ja autoilijoiden pyöräilijät huomioiva ajotapa.
Högklintiltä ajoimme takaisin Visbyyn, josta jatkoimme pyöräillen Lummelundiin. Kävimme turistikierroksen paikallisessa Lummelundin luolassa, joka oli kiehtova geologinen kokemus. Pyöräilimme matkan varrella katsomaan reittimme sivulla olevaa massiivista rantakallioiden kalkkikivimuodostelmaa. Täällä valmistimme päivän aterian ja lähistöllä liikkui nuori ja utelias kettukin. Jatkoimme maalaismaisemien halki Hallshukille, jossa jo alkoi ilta-aurinko laskemaan. Jatkoimme tuosta niemen kärjestä leiriytymään Kappelshamniin ja oli jo aivan pimeää, kun saavuimme leirintäpaikkaan. Pyöriemme valot joutuivat käyttöön, mutta toisessa oli vikaa ja mukana ollut ledilamppu pelasti tilanteen.

4. päivä (toinen pyöräilypäivä)

Aamupalan syötyämme leiriä ylläpitävä vanhempi pariskunta saapui paikalle. Vaihdoimme hieman kuulumisia toisella kotimaisella, joka oli hieman haparoivaa, mutta puolin ja toisin tulimme ymmärretyksi. Poljimme näköalareittiä - ja ison kalkkijalostamon ohi -  Fårösundiin, josta otimme lossin Gotlannin Fårön saarelle. Jatkoimme matkaamme ja pysähdyimme paikallisessa kahvilassa, joka oli hauskasti rakennettu vanhaan taloon ja pihalla oli kivitalon rauniot, mihin kahvilan ulkotilaa oli jatkettu (kuva: toinen kollaasikuvarivi, toinen kuva, alla). Matkan aikana tuli nähtyä perinteisiä kalastajakyliä pienine mökkeineen (kuva: toinen kollaasikuvarivi toiseksi viimeinen ja viimeinen kuva) sekä päivän kohokohdat, joita olimme vartavasti tulleet katsomaan olivat luonnon muovaamat kivimuodostumat Digerhuvud ja Langhammars (kuva: toinen kollaasikuvarivi, kolmas kuva). Löysimme "kalkkihampaiden" läheisyydestä pari kiveä, joissa näkyi selvästi fossiilisten eliöiden, muinaisten trilobiittien, muotoja yli 200 miljoonan vuoden takaa, mutta hyviin tapoihin kuuluen emme näitä noukkineet mukaamme. Teimme päivän aterian Langhammarsin nähtävyyspaikalla. Nämä ainutlaatuiset muodostelmat nähtyämme pyöräilimme takaisin lautalle ja lautta vei meidät Fårösundiin, josta jatkoimme pyöräilyä etappipaikkaamme Sliteen majoittumaan yöksi. Taas meni pitkillä valoilla ajamiseksi...

5. päivä (kolmas pyöräilypäivä)

Päivä alkoi pilvisenä ja vaikutti siltä, että pian sataa vettä. Ei auttanut muu kuin kerätä kamat kasaan ja lähteä liikkeelle siinä toivossa, että sadealue ei osuisi kohdallemme. No, kuten arvata saattaa, päästyämme lähtemään Slitestä sadekuuro osui reitillemme. Onneksi olimme varautuneet sateeseen ja puimme nopeasti sadevaatteet päälle ja suojaksi rinkalle. Kuuro ei ollut pitkä ja sen jälkeen kehkeytyi mukavan oloinen poutapäivä. Saavuimme takaisin lähtöpaikkaamme Visbyyn hyvissä ajoin, että pääsimme kiertelemään kaupunkia pikaisen leirintäalueelle majoittumisen jälkeen. Ihastuin kaupunkiin valtavasti (kuva: koko viimeinen kollaasikuvarivi). Vanhoja kirkonraunioita oli jätetty muuria suojaavan kaupungin alueelle useampia. Talot olivat kaikki pieniä puutaloja ruusupenkkeineen. Kaupunki on erityisen idyllinen. Söimme ravintolassa ja kiertelimme niin paljon kuin yhden päivän aikana ehtii. Visbystä löysimme myös lumoavan puutarhan, jota ehdimme ihastella ilta-auringon jo laskiessa. Kilometrisaldo kolmen päivän ajalta kertyi noin 200 pyöräilykilometriin.

6. päivä

Aamulla lähti lautta Nynäshamniin, josta junalla takaisin sateiseen Tukholmaan ja lautalle keula kohti Suomea. Mainio reissu, joka kysyi sopivassa suhteessa tahdonvoimaa ja uskallusta, sillä tämä oli onnistunut itse suunniteltu ja toteutettu reissu - ja ensimmäinen pyöräilymatkamme.

7. päivä

Aamulla laiva saapui Helsinkiin.
Reittimme ja matkalla otettuja valokuvia:
Yövyimme punaisilla kohdilla merkityissä paikoissa ja pyräilimme mustaa linjaa pitkin.

ElotOnJuhla suosittelee ekomatkavinkkinä Gotlantia.
Varoitus: tähän saareen saattaa ihastua :)